mandag 15. februar 2010

Vi er her!

Vi er her, selv om det ikke er så mye blogging for tiden. Vi har trent mye i skog, fjell og mark. Hundene er i veldig god fysisk form som følge av dette.
I dag har Agnella hatt en jakttreningstur med meg. Til tross for hennes unge alder og mangel på erfaring søkte hun meget bra i nytt terreng i dag. Tok opp en orrhøne (sin første fugl) og ble stående rolig igjen på setet. En fin erfaring for henne. En erfaring jeg gjør meg når jeg trener hundene, er at selv om vi går alene og har mulighet til slipp hele tiden, er det lurt å koble og slippe i intervaller. I denne alderen er egentlig 10-15 min med full trøkk nok, og så koble en stund før nytt slipp. Går de ikke ut med bra intensitet, skal de kobles og så forsøkes på nytt om en stund. Skal man delta på jaktprøver er det full fres fra første sekund som gjelder!
Er fornøyd med at Agnella fant fugl i dag, og håper det blir mange slike fremover. For det er ikke noe annet som kan lage en god fuglehund enn å komme i fugl.

Ingen kommentarer: