søndag 18. juli 2010

Aktiv-Passiv

Kom hjem sent på torsdag kveld etter noen dager utenfor Trondheim på kurs. På timeplanen om dagene står først og fremst lydighetstrening med Stella i og med at vi snart skal konkurrere i klasse 2. Det er en del som skal på plass, men siden hun kan stort sett alle grunnferdigheter, setter vi sammen og holder mye fokus på fart i alle fartsøvelser. Uten fart faller man raskt i karakterer. Dermed bør nivået på intensisteten være høyt og det er det som regel i starten av øktene. Noen ganger kan det være nok å bare ta ut hunden å belønne en frivillig, rask gallopp mot deg, og så avslutte der.

Jeg har også fått mange tips på videre trening av våre unge jakthunder. en av de målene jeg har med dem er at de skal lære seg forskjellen på tur og jakt. Så nå lærer jeg dem å gå på tur, uten å stikke av for å jakte. Når dette er innlært, kan alle gå tur med dem uten å så mye kunnskap om det jaktlige. Alle familiehunder burde lære dette, det er veldig behagelig. Ellers har jeg lært inn sitt med fløytesignal på Agnella og vi øker stadig avstanden på å mestre sitt. Her belønner jeg ofte med ball som jeg kaster til henne der hun sitter.

I helgen har det vært mye folk her, det har vært nydelig vær, så vi har grillet, badet og slappet av innimellom hundetreningen. I dag er det regn og vi slapper av. Har kun hatt en treningsøkt med Stella. Alle trenger å slappe av en gang i blandt!

Far er hjemme i helgen og koser seg med Aida, Agnella og Valborg. Legg merke til Agnella som holder rundt mamma`n.
Stella er sliten... Men alltid beredt for trening!

Ingen kommentarer: