tirsdag 5. november 2013

Valpetrening

Jeg bruker mye tid på trening av valpen Divo som nå er 4 mnd gammel. Han trener grunnferdigheter, spor og jakt og jeg har både delmål og hovedmål i hodet når jeg legger opp treningen. Vi har begynt å sette sammen grunnferdigheter og etter hvert skal de bli til ferdige øvelser, til f.eks konkurranselydighet. Divo har blitt klikkerklok, det vil si at når jeg har klikket et par ganger for samme ting, gjentar han den atferden som førte til klikket flere ganger på rad. Det går utrolig raskt å lære inn ferdigheter med klikker, og det sitter bra. Presisjon og hurtighet i øvelsene skal man også lære inn, helst så fort som mulig. slik unngår man f.eks skjeve sitter i utgangsstilling eller en sløv innkalling. 

I blodsporet går han også veldig bra. Vi legger korte spor i ulike miljø, og han snuser seg frem til sporslutt med svært god presisjon.

Han trenes selvfølgelig jaktrettet, og har fått litt trening på tamfugl. Ivrig og konsentrert og traver rundt i høy fart. Utrolig å se på en Braccovalp i hurtig, naturlig trav. 




Vi har rugder i terrenget, så de andre hundene får rikelig med treningsturer i skogen for å trene på de. En veldig grei fugl å trene på, de trykker godt.

Til helgen skal jeg og Divo på dressurkurs med klikker. Det gleder jeg meg til. Kanskje aller mest for den sosiale treningen.

Den 16 november er det Norsk Vinner utstilling i Lillestrøm og vi skal dit! Det ser vi veldig frem til!




Ingen kommentarer: