lørdag 3. oktober 2009

Apport!



Apportering er en øvelse som, her i Norge, kommer i klasse 2 lydighet. Vi bruker ellers apport på jakt og andre aktiviseringer. Apport er en kjede av flere momenter. Det første jeg lærer hunden, og som er en absolutt forutsetning for apportering, er å holde fast. Her skal kriteriene økes forholdsvis raskt og det er svært viktig at hunden blir vant til flere objekter. Jeg skal ikke ta for meg alle momentene her, de kan leses i boken lydighetstrening i teori og praksis som er skrevet av Køste og Egtvedt.
Veien til en ferdig apportkjede for meg og Stella har vært lang, og det har nok mye med kriteriesetting å gjøre. Det er jo alltid en eller flere av disse; kriterier, timing, forsterkingsfrekvens eller forsterkingskvalitet.
Ulike objekter blir flittig brukt, og det nye i går var en hammer. En hammer er jo mye tyngre i en av endene, så den var litt "rar" å bære... "Hun kastet faktisk en hammer til hunden" :-)
Film legges ut så fort jeg får lastet den ned!

Ingen kommentarer: