søndag 13. mai 2012

Lydighet

Nå som jeg har vært stedbundet med små valper, har jeg hatt en gylden mulighet til å få trent mye lydighet med Agnella. Og det gir resultater. Vi trener mot konkurranse, og øvelsene kan du finne inne Norsk Kennel Klub sine sider. Det er viktig å ha flere grunnferdigheter inne før man begynner å kjede sammen til ferdig øvelser. Da Agnella og Aida var valper, brukte jeg mye tid på å lære inn lek. Lek, f.eks dralek er en utmerket belønning for hunder som liker dette, og et alternativ til bare godbiter. De fleste tror at lek er noe hunder gjør med høy intensitet av seg selv, men oftest er det ikke slik. Å lære hunden at lek er gøy krever en del av eieren. Når vi lærer inn lek, introduserer vi leken når hunden er ivrig, f.eks på vei ut på tur. Da er de glade og ivrige, og den følelsen hunden har når den utfører en handling er den følelsen som lagres i forhold til handlingen. Dette forutsetter at man utfører dette flere ganger i høy intensitet. Det er forskjell på måten jeg trener hundene våre i forhold til lydighet. Jeg har to håp for konkurranser, Agnella og Stella, mens de andre to vektlegger jeg lydighet i forhold til jakt samt aktivisering. Den største forskjellen er at det ikke behøver å være så mye vekt på presisjonen i jaktlydigheten. Det må ikke være en perfekt utgangsstilling for å få avlevert apporten, tvert i mot foretrekker jeg at de leverer i hånden (håndtarget) ved avlevering av fugl/dummy. I tillegg er det mange flere øvelser og lite slingringsmonn i konkurranselydigheten.


Fri ved fot med god kontakt!


Fri ved fot


Apport


Avlevering i utgangsstilling


Dralek! Så gøy! 


Dekk fra holdt


Innkalling i full gallopp!


Stella apport


Stella fri ved fot


Valborg hopp og triks!


Og kos.... Mamma si chærring.


Ingen kommentarer: