lørdag 2. juni 2012

Nytte og Glede

Jeg har alltid vært interessert i at hunder skal brukes til noe. Fra jeg var veldig liten, løp jeg gjerne sammen med hunden jeg hadde lånt og hoppet over små gjerder eller gjorde andre øvelser. Jeg tror ikke at jeg kunne hatt en hund bare for å ha hund. Så hva gjør vi med våre hunder? Litt avhengig av sesong, men først og fremst er mye av det jeg gjør med hundene myntet på jakten. 
De skal fungere i skog og på fjellet, og da er det en del ting som  må være på plass, som f.eks kondisjon og dressur. Vi trener en del apport og jeg går mye turer med hundene med trekkbelte og seler nå i båndtvangen. Konkurranselydighet har stått mitt hjerte nært i mange år, og det er 17 år siden jeg startet konkurranser. 

Utstilling er en fin aktivitet der vi møter andre mennesker og får vist frem det vi har av hunder. Jeg er ikke en av dem som mener at utstilling ikke er for jakthunder. Jeg mener at disse aktivitetene fint kan kombineres. Jeg ser jo at enkelte som hardnakket hat påstått at utstilling ikke er noe for dem har kommet seg i ringen og stolt presenterer resultatene... Så folk kan forandre seg.
Jeg så en kommentar på facebook der en hund fra gruppe 7 hadde vært i gruppefinale på WDS 2012 med mange showhunder og "utstillingsproduserte Braccoer", og kjente jeg ble provosert, spesielt da jeg kjenner oppdretteren. Man skal være forsiktig med slike merkelapper på en rase, spesielt når det ikke stemmer.


Hund til nytte og glede!

Ingen kommentarer: