lørdag 22. september 2012

Jakt

Denne uken har vært viet til jakt over Bracco Valborg. Jeg og Valborg tok av på vår årlige jentejakttur mandag og kom hjem i går, uten jaktutbytte. Det var triste greier. Dag to var vi 5 timer i nydelig rypeterreng på fjellet, men det var helt dødt. Valborg (og de andre hundene i vår stall) imponerer stort med sitt intense søk, time etter time. De gir aldri opp! Vi slapp også harehund på fjellet, men det var ikke antydning til harespor der. På vei ned står Valborg i stand nedi lia, ved siden av stien vi gikk opp. Jeg tenker at det har rablet litt for henne, så jeg sier bare "kom igjen Valborg", og hun reiser en rugde som flyr 1 meter fra ansiktet mitt... Bra jeger og eier??
Når hundene er koblet letter det en enslig rype nesten nede ved bilen, det var akkurat som hun sa joda det er håp. Planen var da neste dag å gå i lavere terreng, men hverken jeg eller Valborg var i særlig form så det ble bare et par timer i skogsterreng, bare for å sjekke forholdene. Mange markeringer og halen gikk i ett, noe som resulterte i en hale som hang rett ned på kvelden og dagen etterpå. Så det er da fugl, til rett sted og rett tid antar jeg. Skogsfugl i alle fall.

Jaktsesongen er ikke over enda, vi har fortsatt mange planer om jakt ulike steder. Og vi gleder oss som evige optimister til det. Jeg hadde jo tenkt å stille Braccoene Agnella og Aida på prøver i høst, men det er ingen vits i når de knapt har hatt fuglekontakter i høst. Så da blir det heller praktisk jakt i stedet for, ikke meg i mot.

Det var deilig å komme hjem til de andre hundene. Alle Braccoene hadde løpetid samtidig i juli og alle er innbilt drektig så det holder, med alt det fører med seg...
Castagna vår lille Spinonevalp på snart 5 mnd har det bra, hun er en kul jente. I spøkelsesalderen skal det sies. Hun reagerer spesielt på "dead people" som går igjen i TV og vinduer, spesielt på kvelden. Ikke greit å se Spinoner og andre speilbilder rundt om :-)


Klar til jakt på fjellet. Min flinke Valborg med sitt flotte søk!


Damer i nød med punktert dekk. Og dagens spørsmål; hvor mange jekker, annet utstyr og mannfolk må til for å få reparert et dekk? 4 jekker, sag, ved, brostein og to tilstedeværende menn pluss en haug med telefonrunder!

Ingen kommentarer: