søndag 15. januar 2012

Blogging og trening.


Agnella og Stella

Jeg blogger jevnlig om mine kjære raser og ting som skjer på hundefronten. Det kan være alt fra en liten, kanskje ubetydlig hendelse til suksess på konkurranser eller valper som er planlagt eller født hos oss. Om du som leser har noen ønsker om tema for blogging, si gjerne fra om det. Så skal jeg svare så godt jeg kan.

I går ble det en del lydighetstrening med Agnella. Hun er veldig gøy å jobbe med og byr mye på seg selv. Vi har fokusert mye på lek når hun var valp, så det har jeg mye igjen for nå som belønning. Hva trener vi? Vi trener primært på grunnferdigheter (se canis.no) som settes i hop til ferdige øvelser når hver del sitter godt.

Når det kommer til jakttrening er det to ting jeg vil skal sitte ekstra godt hos hunden. Det er SITT og INNKALLING. Sitt trenes inn veldig tidlig. Og etter hvert med mer og mer avstand til hunden. Vi bruker fløyte både til sitt og innkalling. To forskjellige signal. I tillegg har vi ett signal for "Se her, vi skifter retning"!

Når hunden ikke kan... Det er mange unnskyldninger en eier kan komme opp med når hunden ikke gjør som eier sier. Men jeg sier at årsaken er at hunden ikke har lært det godt nok!  Forsterker du godt nok (har du god nok belønning)? Forsterker du ofte nok (hvor ofte sier du bra eller klikker for riktig oppførsel/atferd)? Har du forsterket presist nok, så ikke hunden får signalet for "bra" i det tiendedels sekund den reiser seg etter å sittet i 10 sekunder? Har du for høye krav til hunden, slik at du gang på gang mislykkes? Legg til rette for å lykkes! Tenk over hva som må til for å lære hunden din det du vil den skal lære, og tren i et slikt miljø, med slike forstyrrelser du VET hunden vil lykkes.

Ingen kommentarer: