søndag 9. desember 2012

Lydighet og jakt

Jeg startet dagen med lydighetstrening med hundene. Konkurranserettet og jaktrettet lydighet. Når jeg trenger å fokusere på positive ting, er det bare å ta frem lydigheten, blir alltid i godt humør av det. Agnella er en hund med futt og fart, og utfører alt med glede og masse energi. Hun lærer fort og husker det hun har lært. Vi trente apport (klasse 2), utgangsstilling, fri ved fot, dekk, stå og sitt. Så trente jeg ro i oppflukt, der det var leker som "lettet" og fløy opp i luften. Hun sitter stødig på fløytesignal. De andre fikk også en god dose med trening. Trener Stella så smått mot høyere klasser i lydighet, hun har jo sitt opprykk til klasse to.

Senere var det tur/jakttrening for Agnella i skogen, og det var en del markeringer og spor etter skogsfugl. Hun jobbet godt, og jeg så at hun hadde noe i nesa før hun ble borte... Det er ikke vanlig at hundene våre blir borte over 5 min, så når Agnella forble ute av syne i 20 min, trodde jeg at det hadde skjedd noe, så da begynte jeg å gå opp i fjellsiden for å få litt oversikt. Når jeg hadde pustet og pest meg opp en del høydemeter, kom hun heldigvis.
Etter hvert møtte vi Thomas og Castagna, og på vei mot bilen dukket en hare opp rett foran oss som Castagna så og begynte å forfølge et par meter før jeg fikk ropt henne av. Bra gjort.

Vi avsluttet turen med å dra innom bygdetunet med Castagna for miljøtrening. Der var det masse barn, voksne, grillpølser og kakao. En fin trening for henne.


Stella i skogen i går. Spenst!

Ingen kommentarer: