fredag 27. september 2013

Bracco Italiano vs Spinone

En Spinone er ikke en Bracco Italiano med strihårspels. Mange sier at disse to er så og si samme rase bare med forskjellig pels. Min mening er at disse rasene er to helt forskjellige raser selv om de kommer fra samme land og har samme bruksområde.
Den største forskjellen for meg er fart og vidde på søk når det kommer til jakt, men også fart eller intensitet i hverdagen. Begge rasene har god intensitet i søkene, men det oppleves forskjellig. En Bracco er på en måte mye "heitere", den innehar kanskje mer stress (bra eller dårlig) enn Spinonen. Mens en Spinone går i timesvis i jevnt søk i trav, med hodet i vannrett eller litt nedadgående linje, kan en Bracco (spesielt de unge) suse avgårde til å starte med før de slår over i travet. Begge finner fugl, men Braccoen er først på grunn av farten.

Jeg har 3 Braccoer hjemme og 2 Spinoner. Har også eid en Spinone tidligere. Har sett en del Spinoner og Braccoer i Italia og andre land, både på jakt og sitt hjem eller kennelanlegg. Det er uten tvil "mer" i en Bracco enn en Spinone når de er voksne. Mens en Spinone kommer rolig mot deg og gjerne bruker lang tid på en møtesituasjon, kommer gjerne Braccoen løpende mot deg bjeffende men glad, snuser på litt på deg og løper så videre for å finne på annet gøy. Intensiteten er forskjellig.

Ute i vind og vær er det helt klart forskjell. En Bracco tåler mye mindre kulde enn en Spinone. En Spinone er mer robust og takler lavere temperaturer enn Braccoen. Til gjengjeld får ikke Braccoen snøballer i pelsen om vinteren, som Spinonen er utsatt for. En Bracco trenger dekken og hvilepose før en Spinone trenger det, men jeg mener at alle hunder har godt av et dekken og/eller hvilepose etter aktivitet om temperaturen er lav.

Treningsmessig synes jeg både Braccoen og Spinonen er enkle å belønne med mat, mens Braccoen er enklere å lære inn lek med. Spinonen kan oppfattes som sta, mens jeg mener at hunder ikke er sta, men har eiere som er dårlig på å lære inn ting og tang. Spinonene her "hører" i alle fall litt dårlige enn Braccoene... Det kan være for at hunder velger ut fra to teorier; å oppnå et gode eller unngå et onde. Spinonene elsker å følge opp lukter og spor, og finner de noe halvråttent i skogen, så blir de der til alle spor er dekket... Så valget mellom innkallling til mor som har en godbit, eller et halvråttent kadaver i skogen er enkelt for en Spinone.

Jeg opplever en Spinone som mer sosial enn en Bracco, selv om de bruker tid på å bli kjent. Selv om sosialiseringsprosessen her er stort sett lik for hundene, ser jeg at Spinonene trenger mindre sosialisering på mennesker enn Braccoen for å bli trygge. Men begge raser trenger helt klart mye omgang med ulike mennesker de første ukene av livet sitt.

Dette er kun litt av mine tanker og opplevelser av rasene. Men JA, DET ER FORSKJELL PÅ RASENE, og ikke bare med tanke på pels. Jeg har jo stort sett hunder med samme linjer som kanskje gir en viss likhet, men individuelle forskjeller er tilstede også i disse rasene.



Spinone og Bracco; to herlige raser.


Rolige Castagna med valpen Divo som i aller høyeste grad er aktiv.


Viktig å finne på noe arbeid å gjøre!


Spinoner som "miljøarbeidere" på leirskole. 



3 kommentarer:

Lisbeth Bo Dichov Lund sa...

Sikke godt skrevet, Rigmor. Og ja jeg er helt enig i dine betragtninger om end jeg ikke ejer en Spinone ;O)

Elin sa...

Intressant läsning då jag tycker om båda raserna. Har frågat fler som har både Bracco och Spinone och de flesta har svarat som du. Längtar till den dagen jag ska få äga en långnäsa ;)

Unknown sa...

Etter å vært eier av to Spinoner og nå en 7 mndrs Bracco, ja det er stor forskjell på Bracco og Spinone. Har enda ikke sett Braccoen Emma i trav enda, full guffe stort sett hele tida:-)