fredag 17. juli 2009

Sykehjemshunder

En av de tingen jeg brenner mye for er menneskers omgang med dyr. Da spesielt eldre og syke mennesker som kanskje ikke har så mye positivt å forholde seg til i hverdagen. Biologiske, positive effekter ved omgang med dyr er dokumentert, og forskning på f.eks dementes omgang med dyr viser bedring av kommunikasjon og mere ro for pasienten. Siden jeg selv har jobbet på det lokale sykehjemmet, min farmor bor der og min mann jobber der, er det naturlig for meg å ta med en hund når vi drar på besøk. Som regel går vi rett inn til Farmor, og setter på dørskiltet "hund på besøk", mens noen ganger setter vi oss på stua. I dag tok jeg med begge valpene og skapte litt liv og røre på stua. Vi kunne vise noen kunster og ellers bare være der. Begge valpene fikk også treffe en av beboerne inne på rommet siden hun var sengeliggende. Det ble satt stor pris på av både betjening og beboere. Alle hundene våre har vært mye på sykehjemmet som valper, og Valborg har vært den som har passet best å ta med seg da hun har en rolig fremtoning. Stella har vi måtte vente litt med. Så nå er planen å tilvenne valpene til å bli gode besøkshunder. En super sosialisering er det i alle fall.
Les om dyreassistert terapi her.

Ingen kommentarer: