torsdag 19. mai 2011

Belønningens makt

Det slår meg gang på gang hvor enkelt det er å forandre eller forbedre atferd med belønninger. Når jeg trente og konkurrerte i  lydighet for 15 år siden, var det mye fokus på straffen, og å finne det negative. Det førte til en hund som var treg i momentene og holdt seg litt på avstand så jeg ikke skulle nappe henne i øret. I dag er det motsatt, jeg har raske hunder som virkelig vil være nær meg! Og med haler som er hevet og logrende. De kommer velidg gjerne på innkalling for de vet at det vanker godbiter, lek og kos hos meg. Jeg har rett og slett mye bedre kontakt med mine hunder, og siden jeg begynte med klikkertrening har jeg forandret meg mye som person; alltid på leting etter det positive i individer.
At hunder og mange andre individer gjør ting for enten å oppnå noe godt eller unngå noe vondt er det ingen tvil om! Det kjenner jeg også igjen for min egen del :-)

Glade Borgo i farta!


Vi møtte Mia på tur i går, det var gøy!


Hester møtte vi også på turen, de var litt skumle...

I dag dro jeg med valpene til veterinæren for å få nye helseattester da de skal til sine hjem i helgen. Det var ingen ting å utsette på dem, og de ble veid til 18 kg (Briga) og 21.5 kg (Borgo). I morgen setter vi kursen mot Trøndelag, og lørdag møter vi Briga og Borgos nye eiere. Det skal jammen bli tomt her uten dem, og vi gruer oss selvfølgelig til de skal forlate oss selv om det har vært meningen hele tiden. På den positive siden blir det nå bedre tid til de voksne.


Borgo fikk seg nytt halsbånd i dag. Blått istedet for rosa.


Tante Agnella er god å sove sammen med


Briga slapper av

Ingen kommentarer: