torsdag 8. mai 2008

Læringsteori


På mine fridager i Trondheim fikk jeg oppdatert meg på læringsteori, gjennom boka lydighetstrening i teori og praksis. Jeg tror aldri man kan lese nok om det temaet! Alltid lurt å oppdatere seg i alle fall, og gå tilbake i teorien om man plages med noe sik at man kan finne en løsning. Så nå er jeg full av motivasjon, og har laget masse goooode godbiter til hundene i dag! Ovnen har stått på i flere timer, for å få tørket diverse saker. Har hatt to treningsøkter med Stella i dag. En i skogen og en inne. I dag har vi trent på frivillig innkomst, sitt, fokus, gå med fokus, utgangsstilling og apportering. Hun er ikke akkurat en ivrig apportør på nåværende tidspunkt, så her shaper jeg atferden frem. Til slutt i dag plukket hun opp, og da ble det jackpot. Hun er utrolig arbeidsvillig, og svært matglad. Ingen interesse for leke, så det må jeg også fokusere på fremover. Er veldig greit med en hund som også kan belønnes med andre ting enn bare mat, mat, mat...

De voksne har vært på hver deres sykkelturer. Hadde planer om rally-lydighet med Tina på Mo, men ikke bestemt meg enda. Hun plages en del med allergien, og behandles nå daglig med predninsolon. Vi har begynt å sette realistiske mål med tanke på helsen hennes, og som oppdretter Nina på Stage sier; gi liv til årene, ikke år til livet. Så uansett hvor trist det er, kan man ikke tenke på hva som er sitt eget beste, men hva som er det beste for hunden. Men fortsatt glad og evig optimist; det er vår Tina det!

Eng: After some relaxing days in Trondheim, am I back home. I have been updating on learning theory, and read a really good book the theme. I think it is wise to get some updates in the litterature some times. And back home I`m really motivated for training, and as you maybe know I clickertrain my dogs. This day I have trained different skills with Stella. She is very keen on this work and loves the treats. She is developing well, and is a beauty! The adult dogs are getting theire exercise with the bike. Tina is not doing very well. She is very affected with her allergy, and is under treatment for this. But she is allways the happy and outgoing Tina!

Ingen kommentarer: