mandag 9. juni 2008

Gode resultater


Helgen var veldig bra for oss. Først var det utstilling med Valborg, og vi hadde veldig lyst på det store certet. Været var veldig fint, men også veldig varmt, opp mot 30 grader. Det er ikke så gunstig for hundene, og mange slet i varmen. Heldigvis har vi utstillingstelt, så vi kan skjerme oss litt for været. Så var det klart for bedømmingen, og i tillegg til dommeren, var det dommerelev som skulle besikte Valborg. Valborg sto stille hele tiden, og lot dommeren undersøke det som skulle ses på. Veldig flink jente! Ut fra det dommeren sa til eleven, skjønte jeg at kritikken ville bli bra, og øynet håp for certet. CERT, CACIB og BIR!!! Jippi!

På vei til Trondheim fredag ringte Irene, som skulle ordne med jaktprøvedommer for apportbeviset. Og jeg som blir nervøs bare jeg ser ordet jaktprøve... Så søvnløs den natten, for så å få vist frem Valborg sine nydelige apporteringer lørdag. Gjett om jeg var stolt! Apportbeviset kommer i posten snart. Nå skal jeg melde oss på vår første prøve, tør enda ikke si hvor og når, men det blir kombinertprøve i første omgang. Hjelp! Fremover nå vil det bli trent kondisjon og styrke, feltarbeid og vannarbeid. Strømming mot sau står også på programmet, noe som er krevd for å få delta på høstprøver.

Eng: This weekend turned out to be a great weekend for us. First it was showing with Valborg, and we really wanted this international CAC that is necessary for her to become a champion. Now she only need her age, 24 months, and one CAC after that, national or international. The weather was good at this day, but very hot. It was a lot of dogs that had a hard time in the heat, about 30 degrees celcius. Luckily we have this showtent, there we can hide against the weather. Then it was time for showing. On this show it also was a judgingstudent, so it was two persons that looked at my sweetie. She behaved like a professional, and stood still under the judgement. Good Valborg! The judge said some very good things about Valborg to the student, and I started to get a good feeling. And; CAC, CACIB and BOB for her! Hurra!

On our way to Trondheim, Irene called and told that she had arranged a huntingjudge for the retrievingdiploma. And I didn`t get much sleep that night... But when saturday came, and Valborg did her very best for the huntingjudge, he was pleased with her, and soon we will have the diploma in our mailbox. I will sign up to our first trial soon, this will be in the end of August. So now we have to focus on training against the trialseason. The training will consist of exercise by running, fieldwork and waterwork +++.

4 kommentarer:

Stephanie sa...

What a great results from Valborg and you ofcourse! Mauro is doing well too, it's in the family. They really want to work for us. Ok sometimes Mauro forgot that he was doing something for me....but most of the time he likes to work for me...

Anonym sa...

Grattis, vilken toppen helg! Och ta det bara lugnt det kommer att gå bra för dig och Valborg med apporteringen!

Rigmor Fiveltun sa...

Stephanie: Thanks :-) I know that Mauro is doing very very well, you are so good!!!

Anna: Takk, takk! Apporten er bra, vi fikk apportbeviset:-)Hurra!

Anonym sa...

Tillykke med apportbeviset. Det lover godt for efterårets resultater. Valborg skal nok bevise, at hendes træner er helt perfekt. Jeg glæder mig til at læse om de kommende prøveresultater. I Danmark går træningen også fremad, der er dog lang vej til en bestået apporterings prøve for Bambi. Hendes vandarbejde er langt fra godt nok. Hun svømmer ikke længere ud end 15 meter, men det kommer stille og roligt. I den sammenhæng tager jeg det skridt for skridt. Freddie har tager det hun skal tage på de lokale prøver og hendes træning er fokuseret på den kommende jagtsæson. Rucci leger sig igennem det meste og det får hun lov til. Jeg tror det er derfor hun er så ekstremt glad for tiden. Rucci er også meget fokuseret på Annas mave. Det er som om Rucci allerede er ved at tage ansvar for de kommende tvillinger. På lørdag afslutter vi den første sæson i jagtforeningen, hvor jeg har været instruktør. Det har været en rigtig god sæson. Mine mål med at få mere glæde ind i hundearbejdet er lykkes og vi har rigtigt mange gode hunde/glade hunde i år. Vi afslutter med en prøve på lørdag. Jeg skal ikke have hund med, da jeg skal slæbe kanin hele dage. 20 gange skal jeg gå 250 meter med en kanin frem og tilbage. 250 x 2 x 20 = 10.000 m = 10 km. Pyyyha jeg undrer mig, hvorfor jeg fik den opgave "LOL".