lørdag 21. juni 2008

Og så var det trening...


I dag var vi igjen og trente på åkrene til våre gode venner Kine og Sturla! Tusen takk for at vi får trene der!!! Vi hadde med oss et par fugler som var trygge i sine bur. De gjemte vi i gresset.
Valborg er utrolig heit, og finner fugl nesten med en gang. Fremover med henne er det lydighet som trengs å bli prioritert nå. Jeg skal gjøre henne flinkere til å høre på fløytesignal på dirigeringer, og hun trenger å ha noe mer kontakt med meg. Finne fugl gjør hun, så jeg må konsentrere meg om biten rundt det.
Tina fikk også prøvd seg, og hun gikk også tålelig bra, men jeg kommer ikke til å bruke så mye tid og krefter på den biten med henne. Hun har blitt mer eller mindre "fars hund" nå, og han kommer til å trene blodspor med henne.
Stella fikk også et slipp på fugl i dag, men hun var ikke så veldig intens. Vi hadde tint opp en måke til dagens trening, så hun fikk undersøke den. Valborg apporterte villig, og hadde "dvergen" på slep.
Torsdag var det badedag i elven. Og jeg hadde bestemt meg for å få opp intensiteten på Valborgs vannpasjon. Så med redningsvest på, hev jeg ut apportobjekt og kastet meg uti etter den med Valborg på slep. Skal si hun fikk opp interessen noen hakk. Så selv om jeg nesten frøs ihjel (i smeltevannet) så var det verdt det. Hva gjør man ikke for hundene??? Stella svømte også, og hadde bra stil!

Eng: Today we trained for hunt on the big fields to our good friends Kine og Strla. Thank you very much for letting us use your fields!!!We brought a couple of birds that was safe in theire cages, and hide them in the grass.
Valborg is extremely hot, and find the birds right away. The upcoming days and weeks we will focus on the obedience. Like directing and responding on the whistle. I also would like a little bit more contact with her in the fields. She is a very keen hunter, and very good birdfinder, so we must focus on the things that is necessery.
Tina also get to try out her skills, and it went good. I will not be spending so much time and effort with her, she is more or less "papa`s dog" now, and he will use her for bloodtracking.
Stella of course got to try out her instict. She was not really intens today. We got a bird from the refridgerator wich we used for retrieving, and Stella could invesigate this "thing".
Valborg retrieved keenly, with the "dwarf" running after her :-)
Thursday we went bathing in the river. I had decided to turn up Valborgs passion for water, so i brought my lifewest. As I threw an object in the water, I also threw my self after it, and it really worked! Valborg was really much more eager after that! Although the melting water almost made me freeze to death! What we do for our dogs... Stella also swam with good style!

1 kommentar:

Stephanie sa...

What a beautiful luxurious look your site have! Good luck with your (and Thomas ofcourse) training sessions.