søndag 29. juli 2012

3 måneder

I går dro den siste valpen ut av redet, og vi er tilbake til normal hverdag dog med "ny" valp. Callula dro i går. Vemodig, men vi tror hun kommer til å få det veldig bra. Callula er en av dem som har utviklet seg utrolig bra de siste ukene, og er en vakker Spinonejente. Hun kommer til å bo sammen med Spinonen Nicci som er søsteren til Tina, Spinonen vi hadde før Stella kom.
Nå er det full fokus på egne hunder fremover, og det er mange planer.

Castagna er med på forskjellige ting hver dag, og vi trener også hver dag, selv om det bare kan dreie seg om et par korte økter. Fredag var hun med i hesteinnhegningen og så på nyfødt føll og de andre hestene. Ellers er vi på steder der det er folk, som f.eks ved butikken. Mange hilser på og det er fin trening. Jeg satte tidlig ord på sitt, og sier kun ordet når jeg vet det blir mestring. Vi har trent inn sitten ved å si sitt hver gang hun har satt seg, eller i det hun er på vei ned med baken. Etter hvert som hun har koblet ordet med handlingen, har vi begynt å si sitt i andre situasjoner. Om hun ikke skjønner ordet, er det vi som har trent for dårlig. Jeg mener at i de situasjoner hunden ikke hører, er det treneren som lært inn øvelsen for dårlig eller stiller urimelige krav til hunden. Et urimelig krav kan for eksempel være at hunden skal respondere på "sitt" i et fremmed miljø med mange forstyrrelser når det kun er trent fra før av på stuegulvet.

Selvkontroll er også noe jeg begynte tidlig med. Det går ut på å presentere en fristelse, eks godbit foran nesen til valpen. Om valpen prøver å ta den, lukkes hånden. Om valpen holder hodet tilbake, åpnes hånden og jeg sier værsågod eller ja. Vi har kommet dit at når jeg frister med noe, setter hun seg frivillig (har aldri satt kommando på det), og da kommer godbiten! Dette kan etter hvert videreføres til andre gjenstander, ting i fart, i fuglehundtreningen osv. Selvkontroll er også viktig i hverdagen; vente på tillatelse ut av dører, bilburr, i mating osv. Jeg skal prøve å få lagd en filmsnutt med dette samt apport med det første.


En titt på de store kyrne


Kuuuul ku!


Søstrene presenterer Spinonefarger.


Callula 3 mnd


Castagna 3 mnd


Agnella nyter selskapet til min nevø.


Callulas nye venn Nicci.

Ingen kommentarer: