lørdag 12. mars 2011

Morgenstund

NOR: Om morgenen er det full fart. Valpene sitter og venter ved grinden i stuen, og er klare til å løpe ut for å gå på do. Når jeg åpner, raser alle av gårde og ut for å gjøre fra seg. Flere morgener nå, har det ikke vært bæsj inne hos valpene. Etter dette spiser de, og alle har veldig god matlyst. Nå skal de lære seg å spise fra forskjellige ting, slik at de ikke bare blir vant med matfatet. Det kan være fra steikepanne, isboks, fat, vanlige hundeskåler osv. Matsignalet, altså hundefløyten er utrolig sterkt, og jeg oppfordrer valpekjøperne til å bruke dette innkallingsignalet med "andakt". Når du skal blåse i fløyten, vær rimelig sikker på at valpen kommer til å lykkes, og ha en ekstra god belønning, f.eks leverpostei når den kommer til deg. 

Jeg har vært "flink" til å bråke når jeg utfører saker nær eller i valpeområdet. Når jeg nå f.eks "mister" en snøskoffel ute, kommer alle løpende til for å undersøke bråket. Agnella, en av våre Braccoer viser en rørende omsorg for valpene. Hun leker med dem, og har i det siste hentet ting for å lære dem å ikke ruse frem til hunder som tygger på ting. At hun er så trygg at hun kan ligge på ryggen med masse valper tett inntill seg hadde jeg ikke trodd. Hun har virkelig talent for valpeoppdragelse. Hun er ikke 2 år enda, så fortsatt en unghund og ganske barnslig, men barnsligheten blir borte i kontakt med valpene. Jeg ser at valpene blir mer og mer signalsterke i forhold til hundene, og nå skal vi begynne å introdusere andre hunder. Men først: kaffe og frokost til oppdretteren!


Balzola

Ingen kommentarer: