fredag 4. mars 2011

Utvikling og oppdragelse

NOR: De som kjenner til meg vet at jeg har klikkertrent noen år. I fuglehundmiljøet finnes det fortsatt mange fordommer mot dette. Argumentene er at det tross alt er jakthunder som har sterke instinkter. Noe mildere har det kanskje blitt i enkelte miljøer, men fortsatt er det mye "kadaverdisiplin", og det kan være direkte utrivelig å være på jaktprøver noen ganger. Jeg kjenner en del med fuglehunder som trener som meg og ligger i toppsjiktet i fuglehundsporten. Det som karakteriseres klikkertrening er tilføring av belønning når hunden gjør noe bra og fjerning av belønningen om den ikke gjør som vi ønsker. Vi tilfører med andre ord ikke ubehag til hundene. Som hundeeier og instruktør, føler jeg meg pliktet til å følge utviklingen som skjer i forhold til læring. Og jeg har en helt annen treningsglede nå enn jeg hadde for 15 år siden, da jeg var en av de som rykket i strupelenken og tok i ørene på hunden min. Om man legger til rette for at hunden skal lykkes, og klarer å fokusere på det vi vil den skal gjøre istedet for det vi ikke vil den skal gjøre, har vi kommet langt. Mine valpekjøpere blir i sterkeste grad oppfordret til å trene på denne måten, og får med seg litteratur for å kunne sette seg inn i det. For det skaper en trygg, glad og lydig hund.

En og en får litt alenetid.


Blanke ark...


Vi tar tunnellen, og det var gøy!


Et tørkestativ er jo en av tingene man kan støte på, og da er vi ikke redde i det hele tatt.


Stella, 24 timers kjøkkenvakt


Det tar på å passe valper!

1 kommentar:

LektorLL sa...

Jeg er veldig glad for å skulle kjøpe fuglehund av en oppdretter med den treningsfilosofien!